Compania ARCON denunță practicile anticoncurențiale ale Primăriei Sfântu Gheorghe

Poziția detaliată a SC ARCON SRL privitoare la politica de impozitare aplicată companiilor de către Primăria Sfântu-Gheorghe și la atitudinea descalificantă a Camerei de Comerț și Industrie.

În contextul unor multiple comunicări și luări de poziție privitoare la reacția societății ARCON la majorarea excesivă a impozitelor pe clădiri în Sfântu-Gheorghe, dorim să facem o serie de precizări care să permită cititorilor, precum și colegilor noștri din mediul de afaceri  o mai bună înțelegere a poziției noastre. Acest comunicat survine și ca urmare a refuzului Camerei de Comerț și Industrie, prin intermediul președintelui Edler Andras, de a transmite opinia noastră membrilor Camerei.

De ce am reacționat la politica de impozitare a Primăriei?

Am aflat că începând cu acest an impozitele pe clădiri au fost majorate cu 50%. Am verificat aceleași impozite în orașele din apropiere și am constatat că nicăieri ele nu sunt la nivelul celor din Sfântu Gheorghe. La Târgu Secuiesc cota este 1%, Miercurea Ciuc 1,2%, la Brașov 1,5% din valoarea clădirii, în timp ce la Sfântu Gheorghe este 1,8%. Statisticile arată că peste 50% din impozitul local este plătit de 50 de societăți, dintre care ARCON este principalul contribuabil, așadar m-aș fi așteptat ca municipalitatea să ne invite la consultări și pe noi, reprezentanții contribuabililor mai mari.

Cum contribuie companiile la bugetul local?

Consider primordial să fac publice informațiile financiare care privesc modul distribuției către autoritățile locale a fondurilor colectate din impozitele plătite de companii, altele decât cele pe terenuri și clădiri. Din impozitul colectat din venitul salariatului, o proporție de nu mai puțin de 41,75% revine Primăriei, 11,25% se distribuie către autoritățile județene, iar 18,5% sunt împărţite de Consiliul Județean și Finanțele Publice către orașele județului. De asemenea, în conformitate cu proiectul bugetului de stat aferent anului 2013, din TVA-ul colectat la nivel național se va aloca o cotă de aproximativ 38 milioane de euro județului Covasna. În mare parte și acești bani vor ajunge la Primăria Sfântu Gheorghe care se plânge de marginalizare din partea autorităților central.

Camera de Comerț și Industrie are o politică de discriminare și anticoncurențială!

M-a deranjat  modul în care această majorare a fost prezentată la ședința Consiliului Local, iar la o simplă citire a procesului verbal din ședința CL, se poate spune că această decizie a fost impusă politic, în mod aproape dictatorial, și că în aceeași ședință, despre unele firme din oraș s-a vorbit în mod jignitor. În procesul verbal al ședinței Consiliului Local din data de 27 decembrie, când a fost votată majorarea impozitului pe clădiri, primarul Antal Árpád vorbește despre faptul că se va crea un fond special din care firmele locale vor fi ajutate. Nu înțeleg și mă îndoiesc că a înțeles altcineva, pe ce criterii se stabilește dacă o firmă este sau nu „locală”. Domnul primar spune în ședința de consiliu, citez „am gândit un sistem de impozitare, şi ne-am consultat cu Asimcov, cu Camera de Comerţ şi Industrie şi cu reprezentanţii marilor plătitori de impozite, că vom majora impozitele, iar prin asta vom lua celor de la Bucureşti acest plus, nu de la firmele locale. Iar pentru persoanele juridice locale le asigurăm posibilitatea la aplicarea pentru proiecte”.  În primul rând cred că această politică este discriminatoare și anticoncurențială, se tratează jignitor toate societățile comerciale care vin din afară și investesc în zonă și totodată nu e clar ce înseamnă „firmele locale”. Consilierul local Miklós Zoltán a și enumerat agenții economici mari de la București, de la care se va lua bani: „bănci, firme de asigurare, diferite firme prestatoare de servicii: lumină, poștă, gaz, etc, magazine multinaționale, investitori care nu sunt locali și mă gândesc aici la fabrici, TTC și alte asemenea, care deși oferă locuri de muncă în Sfântu Gheorghe, nu sunt investiții de interes local”. Trebuie să ai carte de identitate de Sfântu Gheorghe pentru a fi societate de interes local? Să fii născut aici? Nu e suficient că aceste companii creează sute de locuri de muncă? Nu avem nevoie de bănci, supermarketuri? Pantalonarii, pe care afirmațiile din ședința CL îi jignesc, au creat sute de locuri de muncă în Sfântu Gheorghe. Este jignitor ca Primăria să spună că va acorda unele avantaje firmelor locale, și altora, probabil cele care nu au sediul social în Sfântu Gheorghe, nu, că va favoriza o parte dintre firme prin acordarea unui sprijin, așadar Primăria este cea care creează concurență neloială. Toate pe baza unui proiect al Camerei de Comerț pe care deocamdată nu l-a văzut nimeni, nu știm despre ce este vorba, e o veritabilă „poveste de adormit copiii”.  O asemenea politică este discriminatoare, ilegală și injustă față de orice agent economic care vine în Sfântu Gheorghe, pentru a face business corect, a crea locuri de muncă, a plăti impozite.

Camera de Comerț este dovada clară a intruziunii politicului în economie. Ea nu apără interesele mediului de afaceri!

În tot acest demers al Primăriei, organizația care trebuia să apere interesele mediului de afaceri, și anume Camera de Comerț și Industrie, nu și-a făcut datoria. Anul trecut schimbarea conducerii s-a făcut printr-o veritabilă „lovitură de palat”, fiind o dovadă clară a intruziunii politicului în activitatea economică. Consider că actuala conducere a Camerei este ilegală și în mod clar nu reprezintă interesele reale ale oamenilor de afaceri.

Deși în statutul CCI scrie negru pe alb că organizația este apolitică, atât președintele Édler András, cât și vicepreședintele Debreczeni László sunt doi tineri contabili (nu oameni de afaceri) apropiați politicului. Camera de Comerț și Industrie ar trebui să fie condusă de către un om de afaceri neafiliat politic și de preferință un om de afaceri maghiar, unul care a și dovedit că este performant. Domnul Édler, cât și domnul Debreczeni sunt contabili autorizați, economiști, nu antreprenori, așadar locul lor ar fi mai potrivit la conducerea CECCAR, nu cred că vreunul dintre ei a demonstrat ceva la nivel de business, astfel încât să merite să reprezinte mediul de afaceri. Sunt profund dezamăgit de faptul că CCI propune, susține și votează prin vicepreședintele Debreczeni László, care este și consilier local, precum și cenzor al partidului care a propus această măsură, creșterea impozitului pe clădiri cu 50%. Vechea conducere a CCI milita pentru temperarea impozitelor și taxelor locale și măcar din acest punct de vedere, în trecut, instituția și-a făcut datoria față de membri, făcând repetate apeluri către administrația locală pentru a nu crește cuantumul impozitelor locale.

ARCON SRL a fost și va rămâne devotată comunității locale!

Am fost întotdeauna devotat comunității locale și că din 1990 încoace am investit în Sfântu Gheorghe, am susținut Spitalul din localitate, diferite organizații nonguvernamentale, cultele, fără să fac vreodată discriminări etnice. Aș fi fost dispus să sprijin și inițiativele Primăriei, dar punctual, argumentat și atunci când consider că aceste inițiative sunt benefice și justificate. De exemplu aș fi dispus să vin chiar și cu bani în sprijinul Primăriei, pentru a scăpa de mirosul insuportabil care se simte în fiecare seară în oraș. Sunt atâtea probleme pe care domnul primar le are de rezolvat și în care comunitatea de afaceri ar putea fi un real aliat. Dacă însă va înțelege că trebuie să ne consulte și să decidem împreună, de comun acord, în ce direcție sunt reinvestiți banii noștri.

Nu înțeleg de exemplu, de ce unul dintre proiectele importante ale municipalității este parcul industrial. Sunt atâtea parcuri industriale care sunt goale sau la jumătate de capacitate în România, precum și în alte țări, iar sistemele de taxare dintr-un parc industrial fac ca un agent economic să se gândească de două ori înainte de a intrat într-un astfel de parc.

Cerem Primăriei să revină asupra hotărârii

Cer așadar Primăriei Sfântu Gheorghe să revină asupra hotărârii de majorare a impozitului pe clădiri și valoarea impozitului pe clădiri să fie readusă la cuantumul inițial. De asemenea cer conducerii CCI să își facă datoria și să apere interesele mediului de afaceri în așa fel încât politicul să nu se amestece cu mediul economic. Inclusiv în această situație, Camera de Comerț a preferat să fie o portavoce a Primăriei și a intereselor politice, în totală defavoare a oamenilor de afaceri, având o atitudine jignitoare și total lipsită de profesionalism.  Mai mult decât atât Camera de Comerț a încercat să dezinformeze opinia publică privitor la atitudinea societății ARCON, demonstrând încă o dată că domnul Edler și domnul Debreczi ”nu sunt oamenii potriviți la locul potrivit” ci dimpotrivă.

Ioan Țițeiu

ARCON SRL

Sursa foto: turismland.ro

S-ar putea sa iti placa si...

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *


− 2 = 5

Poți folosi aceste etichete și atribute HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>