Cred ca Mazda CX-7, AWD-ul, nu este un SUV. De asta sunt aproape sigur; Mazda CX-7 este mai mult decat atat!
Mazda CX-7 sta intr-o clasa a ei. Nu seamana cu Subaru Forester, ori cu un SUV de aproximativ 35 de mii de euro, desi, in principiu, are toate calitatile offroad ale acestor masini. CX-7 este o sportiva care ajunge in 8 secunde la 100 de km/h, dar se descurca de minune acolo unde doar SUV-urile veritabile pot sa o faca. In plus CX-7 arata cu adevarat deosebit in peisajul citadin romanesc, masina este creata in spiritul „Zoom-Zoom”. Poate cel mai nimerit ar fi sa o numim SAV (sport activity vehicle), pentru ca asta este de fapt. Fara a fi departe de adevar cred ca CX-7 poate tine locul de Cayenne, daca ti-l doresti dar nu ai strans decat o treime din bani. Mazda CX-7 poate fi comparata cu Volvo XC70, dar pretul sau de maxim 35 de mii este cu aproximativ 10 mii de euro mai mic decat al crossoverului scandinav.
Din afara – „te astepti sa ii iasa aripi”
Odata ce te-ai decis asupra CX-7, esti practic „obigat” sa te asezi la volanul unei masini care arata neeuropean, cel putin la la exterior. CX-7 degaja forta, capabilitate, chiar „te astepti sa ii iasa aripi”, spunea o voce de pe strada. Masina sta departe de pamant – la aproximativ 20 de cm – dar are un profil general mai putin inalt, poate chiar de coupe. „Umerii” ii sunt puternici, iar pasajul rotilor este proeminent, fapt ce ii sporeste agresivitatea generala. Intr-o oarecare masura CX-7 aduce a Lexus RX 400 daca o privim din lateral spate, dar impresia dispre repede daca marim cadrul. Oricum, o astfel de apropiere nu poate decat sa bucure un proprietar de CX-7.
Denivelarile de pe DN1 din dreptul intrarii spre Cornu
Jantela masinii de test, de 19 inci, au fost incaltat cu cauciucuri de 235/60/18, de iarna. Pe drumul puternic inzapezit dinspre Moieciu de Sus, cei 5 pasageri ai CX-7, plus un copil de 2 ani care facea „slalom” pe banca din spate – suficient de incapatoare pentru toti – s-au simtit ca intr-o limuzina pe asfalt. Suspensia este un alt criterio la care CX-7 puncteaza serios.
Cu totii stim de Cornu si vilele fostului premier, cu tot cu oualele sale, deci este aproape sigur ca trecand prin fata intrarii in comunca, pe DN1, am sesizat denivelarile adanci din sosea. Am vazut, cu o alta ocazie, cum un Passat a trecut cu mare viteza peste aceste „aberatii” ale soselei, si a lasat scantei in spare pentru ca a dat cu scutul de pamant. In CX-7 lucrurile au stat cu totul altfel. Am depasit obstacolele cu peste 160 de km/h, iar masina a parut lipita de sosea, „inghitind” practic denivelarile.
Pe puntea fata masina beneficiaza de suspensie individuala (excentrica) cu arcuri elicoidale si amortizoare telescopice cu actiune dubla. In spate povestea se repeta, iar pentru mai mult confort, mai ales in cazul traseelor offroad, CX-7 beneficiaza de aportul stabilizatorilor transverali pentru fiecare punte.
Mazda CX-7 ofera practic soferului posibilitatea sa ruleze cu viteze superiore chiar pe drumuri mai putin europene in conditiile de confort propriu modeleleor sedan. La orice iesire de pe asfalt – fie ca e vorba de drum de tara sau teren accidentat de dificultate mica – SAV-ul isi plimba pasagerii in conditii de maxim confort.
Pe drumurile inzapezite CX-7 a dovedit ca stie sa se descurce in conditii vitrege pentru ca a urcat usor pante abrupte pline de zapada. Singura problema – cand vine vorba de obstacole offroad – este garda insuficienta. Chiar si in conditiile in care a stat „cu burta pe pamant”, prima treapta si propulsorul foarte puternic au readus masina in pozitie de lupta.
Propulsorul si cele 6 trepte pentru Mazda CX-7
Probabil ca cel mai putenic impact asupra soferului il are propulsorul de 2.3 litri si 260 de CP, dar si transmisia manula in 6 trepte. Practic, CX-7 este o masina pe care nu o poti depasi pe drumrile romanesti. Turbina isi face datoria de pe la 2200 de turiatii, iar in treapata a cinncea si la aproximativ 100 de km/h ajuta propulsorul si masina sa se comporte ca una de mare sportiva. Daca sprintul de la 0 la 100 se face in 8 secunde – un lucru impresionant pentru o masina de aproape 2 tone –, acceleratia de la 100 de 180 de km/h – viteza maxima cu care am condus eu CX-7 – este si mai greu de uitat. Vreau sa subliniez ca la 180 de km/h CX-7 inca avea capacitatea de a te forta sa stai lipit de scaun. In cartea sa tehnica CX-7 se opreste la 210 km/h.
Abia astept sa vina vara cu strazile ei uscate pentru a o incerca la un nou test, de data asta de viteza. Masina de test arata putin peste 10 mii de km, ar fi interesant sa o vedem cum se comporta la 30-40 de mii de km, cum accelereaza, cum sta pe sosea sau care ii va fi niveleul zgomotului din interior la trecerea peste denivelari.
Puterea incredibila de a accelera se datoreaza si cuplului de 380 de Nm, masura demna de propulsoare diesel. Tractiunea integrala permanenta – care poate parea un impediment – este un alt argument pentru modul ferm in care CX-7 pleaca de pe loc, chiar si in conditii de drum alunecos.
Cei de la Mazda ne-au declarat ca CX-7 este preferat de „cei care doresc un SUV cu un plus de sportivitate, cei care au deja un SUV premium, dar doresc inca unul pentru utilizare zilinica, precum si de cei care intentionaeaza sa conduca masina in cadrul iesirilor din oras”. Eu cred ca este mare pacat sa iti cumperi un CX-7 si sa il chinui in oras pentru ca ai rar posibilitatea sa ajungi mai sus de treapta a treia. In plus, la un asemenea grad de sportivitate propulsorului ii place sa consume. In Bucuresti, vineri 21 decembrie, in orasul aglomerat, am „reusit” o medie de 20.9 litri la suta, iar in afara orasului pe drum intins a scazut chiar sub 10.
Siguranta
CX-7 este o masina sigura si nu pentru ca asa spun cei de la EuroNCAP. Cu toate ca este foarte sprintena si ii plac vitezele superioare, subiectiv vorbind, masa sa de peste doua tone iti da permanent senzatia ca te deplasezi cu viteza mai mica. Faptul ca nu se apleaca in curbe si controlul ferm asupra stabilitatatii sunt argumente logice, obiective, pentru afirmatia ca CX-7 este o masina sigura. La franare CX-7 este asistata de ABS-ul deja clasic, dar si de DSC – sistem care distribuie electronic forta de franare. Pentru tractiune CX-7 este utilata cu un sistem antiderapare si unul pentru controlul tractiunii (TCS). Acesta se poate dezactiva prin apasarea unui buton, dar trebuie subliniat ca nu deranjaza la sofatul sportiv pentru ca actioneaza doar in cazuri extreme.
Interiorul – un domeniu al contrastelor
CX-7 isi doreste o clasare intre masinile premium. Pielea neagra, prezenta chiar si pe usi este categoric un argument in acest sens, sistemul de sunet Bose, scaunul soferului reglabil electric, incalzirea din scaunele fata, sitemul de blocare a usilor si pornire fara cheie, toate converg spre aceasta concluzie. Neplacuta este insa folosirea plasticului pe consola centrala si pe usi – acolo unde nu este piele. Practic, exista suprafete unde ar fi fost nimerita folosirea aluminiului, designerii Mazda, insa, au apelat la plastic argintiu, pacat! „Arata ca o bucatarie” a fost una din afirmatiile pe care le-am auzit cu privire la consola centrala, afirmatie venita de la o domnisoara, o afirmatie totusi nedreapta, cred eu.
Pentru carcotasi, prezenta climei fara posibilitatea de reglare pe doua zone este un impediment. Eu, insa, cred ca sistemul de incalzire al CX-7 isi face treaba excelent si asa, „mono-zone”. Volanul CX-7 este cu adevarat desprins dintr-o poveste frumoasa. Este acoperit in piele neagra, este relativ subtire si sugereaza soferului ca se afla intr-o masina capabila de performanta.
La capitolul spatiu interior CX-7 pare pregatit pentru orice. Trei persoane stau lejer pe bancheta din spate, iar compartimentul pentru bagaje permite vizita la supermarket a cel putin doua familii si asta in pragul sarbatorilor. Evident ca CX-7 nu se opune nici transportarii de alte obiecte, marfuri de orice fel, dar astfel de lucruri nu corespund profilului sportiv al masinii. CX-7 adora viteza, serpentinele, drumurile desfundate, evident si vizita la spalatorie!
La final
Pentru ca trebuie sa inchiei, vreau sa subliniez directia fina care se intareste la viteze superioare, dar si cutia de viteze care te obliga sa stai permanent in priza pentru ca altfel esti nevoit sa „cauti” fiecare treapta.
CX-7 este o masina care te obliga sa o cunosti daca vrei sa iti ofere tot ce poate. Daca inainte sa o conduc credeam ca este o masina pentru doamne – judecand dupa exterior – acum cred ca este o masina pentru domni, dar domni care au familie. Astfel, isi pot duce familia la munte sau la mare, dar pot avea si parte de sportivitate „exagerata” atunci cand isi doresc acest lucru.
Imi pare efectiv rau ca trebuie sa duc masina inapoi la showroom-ul din Iuliu Maniu pentru ca m-am simtit bine la volanul ei. Pentru cei care vor sa demonstreze ceva atunci cand cumpara o masina, e bine, Mazda CX-7 are aceasta putere. Oamenii intorc capul dupa masina.