Citroen C4, noul Citroen C4 în varianta cu transmisie, să-i spunem, deştept automată este o maşină care te pune pe gânduri. „Animalul” este mult peste statusul său actual, peste compactele germane de talia sa; negreşit! Cutia sa însă este greu de înţeles la o primă încercare de a o comensura. Greu de înţeles pentru cineva neinstruit într-ale maşinilor, iată cum se poate descrie cutia „pilotată” a francezilor: o cutie manuală, ascunsă in spatele consolei centrale, pilotată de un computer. El schimbă treptele de viteză, apasă pe ambreaj, încearcă să-l înţeleagă pe şofer, să se adapteze cerinţelor lui şi, pe deasupra, cu un gând în mintea lui de silicon „să consum cât mai puţin cu putinţă”. Cam asta e povestea cutiei pilotate, explicată în cel mai „laic” mod cu putinţă, însă mai terbuie subliniat ca şoferul o percepe ca pe una automată; evident, fără ambreaj!
În mers, Citroen C4 parcă are o întărziere în schimbarea treptelor, însă lucururile pot fi controlate de minune dacă vrei sa înţelegi cum funcţionează sistemul. Nu e deloc deranjant, mai mult, ai uneori impresia ca Citroenul are un regim de schimbare a terptelor pe care îl întelege numai el. Dar, atâta timp cât consuml rămâne scăzut, treaba lui!
Pe da altă parte, dacă spiritul de cocoş clocoteşte în şofer, sportivitatea lui Citroen C4 se poate exiba destul de bine cu ajutorul padelelor din spatele volanului. Delicatul mâner al cutiei de viteze trebuie trecut din modul A (auto) în modul M (manual) şi cutia se comportă ca una manuala, dar fară chinul mabreajului. Şi nici nu mai trebuie să iei mâna de pe volan. Toate cele 6 trepte sunt la dispoziţia imediată a soferului!
Dacă şoferul are un stil de condus sportiv, atunci maşina va aborda un regim mai turat, dacă nu, acum turmoetrului va sta la 1500 de ture. Asta face ca motorul să consume foarte aproape de 5 litri de motorină la suta de km. În cazul maşinii de test, un Hdi de 110 Cp pe un motor de 1.6 litri (1560 cm3)consumul s-a situat, după vreo 450 de km parcurşi peun traseu mixt, la 5.5 litri la sută. Excelent, nu degeaba producătorul a introdus litera „e” de la ecologic în faţa Hdi-ului.
De la volan Citroen C4 este extrem de confortabilă. Scaunele imbrăcate in piele – dacă decizi să le iei aşa – ridică întrg ansamblul habitaclului la o cotă superioara de percepţie a clasei sale. Aşezat pe oricare din scanule din faţă, care dispun şi de un buton de masaj pentru zona lombară, fără grijă de ambreaj sau de punctul mort, condusul este o adevărată placere. Evident, pentru o astfel de experienţă trebuie să scoţi din buzunar ceva mai bine de 20.000 de euro: „cât un Seria 3, frate!” aud în urechea mea dreaptă de la un ins ajuns întâmplător în dreapta mea.
Poate costă cât un Seria 3 sau cât un A4, dar maşina asta este dintr-o altă poveste. Una cu design aparte, cu consum mic, su sistem start-Stop, cu o abordare mai puţin „industrială”, cu un pic de „je ne sais quoi”!
Dacă vă gândiţi că un C4 este cam scump la peste 20 de mii, atunci rulaţi pagina de net a celor de la Citroen (click aici) – cam prea metrosexuala pentru mine – şi ve-ţi găsi şi preţuri mai mici! Un Citroen C4 pe benzină, în varianta VTi de 1.4 litri şi 95 de Cp costă puţin peste 15.000 de euro. Dieselul, un 1.6 litri în versiunea FAP cu 90 de Cp se opreşte la 17.000 de euro.
Cea mai puternică versiune de Citroen C4 ar fi una pe benzină, anume un propulsor de 1.6 litri, cu turbină, un THP de 155 de Cp. Costul maşinii ajunge la 21.000 de euro, cu 2000 de euro mai puţin decât cel mai puternic diesel, Hdi-ul de 2.0 litri şi 150 de Cp.