Citroen, DS, cutie pilotata… prostii franţuzeşti! Asta mi-a aruncat în faţă un cinic şofer de maşini germane. X6, frate, asta-i maşină! 4 roţi de 18 ţoli, tracţiune integrală, putere, neagră. Asta e! Şi a mai zis şi alte câteva cuvinte de nepublicat, cuvinte care aveau printre ele termenul de hibrid sau hibridă depinde de genul genul substantivului la care se referă.
Aşadar, nu am reuşit să impresionez cu Citroen DS5-ul „meu” Hybrid un fan al puterii brute şi negre, germane prin excelenţă. Nici francezii nu au rezistat pe linia Maginot în faţa Panzerelor germane. Asta e!
Dar un şofer obsedat de sutele de cai putere, de tracţiunea integrală permanentă sau nu, de negrul caroseriei nu este neapărat un avertizor obiectiv pentru Citroen DS5. Dealtfel o maşină exclusivă, DS5 este un vârf al tehnologiei actuale care circulă pe strazile lumii. Citroen DS5 este desenată şi construită cu foarte mare atenţie la detaliu. Întregul şi detaliul sunt şlefuite cu migală. Băieţii care au desenat-o şi cei care au construit-o parcă nu au ţinut cont de timp. „Timpul a avut rabdare cu ei”, oricum dacă poţi să spui orice despre maşinile franţuzeşti, despre DS5 nu poţi spune ca nu e frumoasă într-un stil agresiv. Este o maşină contemporană. Răbdarea asta vine cu un preţ; chiar pretul maşinii, în pseţă cea de test, hibridul de 2.0 litri diesel pe puntea faţă şi electricul de 40 de cp pe puntea spate ajunge generos la 40 de mii de euro. Asta dacă vrei un hibrid, ca Citroen DS găseşti şi mai ieftin, cu un motor clasic pe benzina, cu turbină, de exemplu.
Dacă nu doar te întâlneşti cu DS5-ul pe stradă, înseamnă că poţi să şi intri. Odată ce ai pătruns în maşină, la volan dacă eşti norocos, ai o uşoara senzaţie de compleşire. Pe dinăuntru maşina pare că nu e o maşină, arată ca un bord – sau cum s-o numi el – de avion. Butoane in stânga, în dreapta, pe sus, plus trei zone vitrate în loc de plafon, fiecare dintre ele putându-se acoperi/descoperi independent. Pentru DS5-ul hibrid lucrurile se complică şi mai tare pentru că, dincolo de cutia pilotată – care pare mai vioaie decât în cazul Citroenului C4 – maşina poate fi condusă în 4 moduri: Auto, Sport, exclusicv electric şi 4X4. Şi asta doar printr-o simplă învărtire de buton. Auto, adică „normal”; Sport, adică turată şi mereu capabilă de orice nebunei, depăşire sau viteză prohibită pe şosele; Electric, adică alimentată doar de baterie şi cu tracţiune doar pe roţile din spate, dar cu autonomie de aproximativ 5 km şi 4X4, adică la viteză mică, cu ambele motoare în funcţie, pentru situaţii de iarnă sau drum prost, cu noroi etc.
De la volan viaţa e frumoasă, mai ales ca DS5 atrage privirile trecătoarelor, ale soferiţelor, dar şi pe cele ale şoferilor. O fi nouă, este. O fi frumoasă, este. Să vedem dacă le mai atrage şi peste un an. Cele peste 1700 de kg ale maşinii – bateriile sunt grele – probabil că au obligat producătorii să îi întărească suspensiile, iar jantele de 19 ţoli şi cauciucurile cu balonul mic, de 40, sunt o adevărată pacoste dacă dai de-o groapă; dacă îţi pasă şi îţi pasă!
Citroen DS5 este o maşină eminamente sportivă, ca toate DS-urile. DS5 are deci o direcţie destul de dură, volan sport, suspensii tari, accelerează uşor mai ales în modul Sport, nu prea are portbagaj din cauza bateriilor şi a consumat după vreo 500 de km de test 5.9 litri de motorină la suta de km. Asta este mai mult decât spune cartea maşinii, dar a meritat!
Citroen DS5 nu împarte platforma cu C5 – aşa cum se întâmplă cu C3 şi DS3 sau cu C4 şi DS4 – aşa cum s-ar crede la prima strigare, ci DS5 este o maşină înfrăţită din acestă perspectivă cu C4 Picasso. Un frate mai şmecher! Senzaţia pe care o ai la volanul DS5-ului nu este similară cu cea din C4. E altă maşină, upgrade-ul este uşor de simţit, iar sistemul hibrid pare că are un creier doar al lui. Cele două motoare funcţionează într-un mariaj util pentru şofer, indiferent dacă acesta foloseste cutia pilotată în 6 trepte pe modul automat sau în cel manual, cu ajutorul padelelor din sptele volanului.
Citroen DS5 nu este doar hibridă, ci are două variante pe benzină şi un diesel. Pentru benzină francezii au un motor de 1.6 litri care este capabil să dezvolte 155 sau 200 de Cp. În varianta de 150 de Cp DS5 este utilat cu o cutie automată în 6 trepte, iar cei 200 de Cp sunt struniţi de o cutie manuală tot în 6 trepte. Dieselul de 2.0 litri şi 160 de Cp poate fi achiţionat cu oricare dintre cele două transmisii. În cazul modelului hibrid, acesta vine numai cu transmisia pilotată. Costul unui Citroen DS5 se încsrie în intervalul 28 – 40 (plus) mii de euro.
După mult timp şi după multe maşini la test, Citroen DS5 Hybrid este o maşină pe care am lăsat-o la „vatră” cu regret că nu o mai pot conduce pentru încă ceva vreme!