Luni, 12 octombrie, dis de dimineata, toate drumurile duceau catre locul de unde s-a dat startul maratonului „Zilele Biz“. Oameni de afaceri, antreprenori, manageri, jurnalisti, blogeri, oameni de PR si nu numai, cu totii au participat la prima zi a maratonului numita si „Ziua Curajului“, zi dedicata Antreprenorilor.
Ne-am bucurat de prezenta unor speakeri „cu valoare adaugata“, nume grele care conduc afaceri romanesti de succes cu prezenta internationala. Va sa zica am degustat si am savurat rand pe rand, invatamintele date de Aneta Bogdan, Dragos Anastasiu, Radu Enache, Florin Talpes, Cristian Darmanescu, Adina Vlad si multi altii.
Let a thousand flowers bloom
„Lasati 1000 de flori sa infloreasca “ şi „Lasati antreprenorii sa traga inainte societatea si economia“ este indemnul Anetei Bogdan
Aneta Bogdan, Fondator Brandient, ne-a vorbit in calitate de antreprenor, despre barierele pe care le intalneste un antreprenor in Romania si a dat cateva sfaturi atat statului cat si antreprenorilor, despre cum poate fi sustinut antreprenoriatul la noi in tara.
„Daca ne uitam la perspectiva statului, in speta a guvernului, vedem o lista nesfarsita de piedici , de bariere in a face antreprenoriat. Cea mai importanta bariera este coruptia. Cind statul este foarte corupt si resursele tarii sunt limitate, si daca accesul la acele resurse este limitat de un mecanism corupt care nu motiveaza valoare, cum am putea pe cei tineri sa ii convingem sa faca antreprenoriat aici. Coruptia este un mindset in care acceptam ca nu vom avea standarde si oricum vom avea succes, ca nu creem nimic de valoare si vom avea oricum succes“, a spus Aneta Bogdan.
Sfaturi de la Aneta Bogdan
Pentru stat: Acesta trebuie sa faca primul pas si sa respecte antreprenorii, de asemenea trebuie sa adopte o legislatie motivanta pentru business-ul antreprenorial, o reducere a fiscalitatii si predictibilitatea regimului fiscal.
Pentru antreprenori: Aneta Bogdan indeamna antreprenorii romani sa ramana in tara, sa creasca business-urile pe care le detin aici, si mai ales, in conditiile economice si politice actuale nefavorabile, desi este foarte greu, SA NU FACA COMPROMISURI. Specialista incurajeaza antreprenorii sa lucreze cu brandul, sa pregateasca cu mare atentie marcile pe care le promoveaza, pentru ca, spune ea „oamenii valorosi vor sa lucreze cu un brand de valoare. Construiti-va brandul de la inceput pentru ca va veti clarifica pasii pe care ii faceti dupa aceea. Construiti-va brand personal, care va ajuta la antreprenoriat“.
Invataturile lui Dragos Anastasiu: „Ca sa intelegi profilul unui antreprenor trebuie sa intelegi profilul unui delicvent juvenil“
Dragos Anastasiu, unul dintre cei mai mari antreprenori din Romania, ne-a vorbit despre profilul antreprenorului si ceea ce implica postura de antreprenor. Nemultumit de definitia pe care a intalnit-o in dex pentru cuvantul antreprenor, si anume „Persoana care conduce o antrepriza“, (cei drept nu stiu daca sunt prea multi cei care au avut curiozitatea sa caute definitia cuvantului antreprenor in Dex) Dragos Anastasiu impreuna cu cei prezenti la dezbatere a ajuns la urmatoarea definitie „antreprenorul-este omul care intra intr-un proces continu, dinamic, in asa fel incat sa creeze valoare pentru altcineva, si nu pentru sine“.
Antreprenorul nu este cel care a pus de-o parte cativa bani si se decide sa inceapa si el sa faca afaceri, anteprenor nu este cel care s-a saturat de sefi si vrea sa fie independent, sa nu mai astepte ziua de salariu, ora fixa sa plece de la serviciu sau concediul sa plece in vacanta.
Antreprenor este cel care munceste mai mult decat angajatii sai, si cel care reuseste sa implice intreaga echipa in activitatea companiei. Dragos ca antreprenor: „Mai putin concediu ca acum nu am avut niciodata, mai dependent ca acum nu am fost niciodata, sunt dependent de echipa mea, de angajati, de stat, de clienti, de furnizori etc“
Incercand sa faca profilul antreprenorului Dragos ne spune „Ca sa intelegi profilul unui antreprenor trebuie sa intelegi un delicvent juvenil“, daca delicventul nu are nimic de pierdut, este inconstient si isi asuma riscurile, ei bine antreprenorul nu este departe de acest profil.
Trei lucruri de care antreprenorii ar trebui sa ia aminte:
- Antreprenorii si managerii trebuie sa mearga mana in mana si sa invete unul de la altul
- Pentru antreprenori nu exista „is not my job“ sau „fisa postului“
- Antreprenorii ar trebui sa implementeze o cultura a „pasatului“, o cultura prin care sa ii faca pe oameni sa le pese
Articol scris de: Gabriela Stoiter