Nexia România: sfaturi pentru antreprenorii români la intrarea în 2013

0
424

Anul 2012 a fot unul extrem de complicat pentru antreprenorii din România. Atât convulsiile politice interne, mediul economic în regres, cât și furtunile financiare europene au afectat masiv stabilitatea afacerilor locale. Cu toate acestea,  în România multe companii au înregistrat creșteri, în ciuda predicțiilor nefavorabile și a sectoarelor în care activează, unele fără perspective optimiste, cum este de exemplu domeniul construcțiilor. Aceste companii au găsit resurse nu numai să supravețuiască mediului economic dur, ci chiar să-și crească nivelul afacerilor.  Urmând experința acestor companii, dar și factorii externi și interni predictibili la acest moment, specialiștii de la NEXIA România au identificat 6 piloni care pot asigura o creștere pentru o companie în 2013.

1.     Focus pe clienții actuali

În goana după clienți a ultimilor ani, foarte multe companii au pierdut legătura cu clienții deja existenți. „Din păcate pentru multe companii conceptul de fidelizare a clienţilor a devenit unul perimat, deşi în cele din urmă aceştia asigură stabilitatea unei afaceri. Astfel, s-a prioritizat mai tot timpul  zona de new-business, în detrimentul consolidării relaţiilor cu clienţii deja aduşi în companii. Recomandăm managerilor să îşi reevalueze relaţiile cu clienţi deja existenţi fiindcă în această zonă există un potenţial de creştere extraordinar. Dovada reiese în momentul în care un client îţi pleacă, iar o firmă concurentă îl preia şi reuşeşte să îi vândă mai mult”, precizează Dinu Petre, partener Cunescu, Balaciu și Asociații, membru NEXIA.

Din evaluările NEXIA reise că această luptă acerbă a companiilor pentru new-business a creat în pieţe o volatilizare a clienţilor, aceştia migrând cu uşurinţă de la un furnizor la altul, fără a se mai invoca principii din zona fidelităţii. În aceste condiţii, companiile ar tebui să fie mai atente, mai comunicative şi mai inventive în relaţiile cu clienţii actuali, înţelegându-le mai bine nevoile.

2.     Aşteptarea trebuie să se sfârşească!

Nu vine sfârşitul lumii, dar nicio lume mai bună nu va veni curând. Antreprenorii ar trebui să privească cu realism anul 2013 şi să nu mai aştepte să se întample din exterior evenimente pozitive care să le influenţeze piaţa şi business-ul.  „Din păcate mulţi dintre noi suntem încă tributari unei aşteptări continue a unor vremuri mai bune. Lumea aşteaptă lucruri bune de la clasa politică, de la Uniunea Europeană, de la organismele financiare internaţionale etc. Este firesc să se întâmple aşa, însă în acelaşi timp trebuie să fim conştienţi de potenţialul nostru intern în a determina lucruri într-un sens pozitiv. În 2012 au fost mulţi antreprenori care, pe bună dreptate, au amânat dezvoltări şi investiţii atât din cauza mediului politic instabil, dar şi a condiţiilor externe. În 2013 ar trebui să nu se mai lase foarte mult influenţaţi psihologic şi să îşi demareze proiectele propuse. Deşi are o rădăcină zona politicii vechi, sintagma ≪prin noi înşine≫ este extrem de actuală şi ar trebui să ne canalizeze toate direcţiile de acţiune”, consideră Luminiţa Ristea partener CRG NEXIA.

3.     Programează cash flow-ul si bugetul

Anul 2013 trebuie început cu o programare a bugetului şi a cash-flow-ului. “Le recomandăm tututor conducătorilor de afaceri să plece la drum cu cash-flow-ul în mâna stângă şi bugetul în mâna dreaptă. Sunt foarte multe coordonate imprevizibile care pot afecta cash-flow-ul în 2013, însă din experienţa anilor anteriori extrem de dificili se poate face o evaluare destul de realistă, care să reprezinte o bază de plecare pentru noul an”, menţionează Luminiţa Ristea.

4.     Crează alianțe strategice pentru idei noi

Anul 2013 va fi foarte bun pentru cei care vor să pună în aplicare idei noi, să dezvolte noi produse şi servicii. Chiar dacă nu dispun de resursele necesare, recomandarea NEXIA este să pornească la drum prin crearea de alianţe strategice, de parteneriate cu alte companii, din sectoare complementare. Astfel se pot genera linii noi de business. „Avem exemplul unei companii din zona industrială cu mulţi angajaţi, care, împreună cu firmă de soft a dezvoltat un program de gestionare în zona de HR. Antreprenorul a văzut un potenţial de business aici gândindu-se că acest soft a putea să fie de ajutor şi altor companii asemănătoare, lansând astfel pe piaţă un produs nou şi o linie de business separată”, explică Luminiţa Ristea.

5.     Redescoperă networkingul

Problemele continue care au marcat anul 2012, au făcut ca mulţi antreprenori să se concentreze pe avalanşa de task-uri zilnice, pierzând focusul de pe dezvoltarea personală şi relaţională.  Pentru viaţa de antreprenor reîntoarcerea la networking este esenţială în 2013. „Anul 2013 ar trebui să fie pentru antreprenori şi unul de respiro, care să le permită dezvoltarea personală, reconfigurea relaţiilor, descoperirea de noi oameni şi resurse, toate acestea desfăşurându-se într-un permanent context de consolidare a business-ului. Este foarte posibil ca anul 2014 să se anunţe ca unul ofensiv şi atunci în 2013 mulţi vor trebui să-şi adune puterile”, explică Dinu Petre.

6.     Apelează la specialişti

Acesta este sfatul pe care îl dăm în fiecare an oricărui antreprenor dn România. „Epoca ≪eu le fac pe toate≫ a apus. Acum liderii ar trebui să acţioneze în era ≪ eu îi ştiu pe cei care le fac pe toate≫. Dacă luăm ca exemplu piaţa de consultanţă în care activăm şi noi, putem spune că se anunţă un an cu multe schimbări legislative, iar apelarea la un specialist extern va fi esenţială pentru o companie care vrea să ţină pasul cu toate aceste modificări. Costurile pe care o companie le-ar avea în cazul unei neadaptări administrative la noul context legislativ ar fi mult mai mari decât  costurile de consultanţă plătite specialiştilor”, consideră Dinu Petre.

 

NEXIA INTERNATIONAL este prezentă în peste 100 de ţări, cu peste 20.000 de specialiști.  În România, NEXIA Internațional este prezentă din anul 2005, prin afilierea la rețea a companiei românești CRG NEXIA care oferă servicii de audit financiar, servicii conexe, contabilitate, consultanță fiscală și de afaceri. Tot în 2005 rețelei NEXIA s-a afiliat și casa de avocatură Cunescu, Balaciu și Asociații, care acoperă consultanța pentru zona de legal.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Pentru a aproba comentariul dumneavoastră, vă rog să efectuaţi următorul calcul: *