Segmente din Autostrada Moldovei A7 și din Autostrada Unirii A8 au fost scoase din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din cauza problemelor la procedurile de achiziție, susține Ministerul Proiectelor Europene. De cealaltă parte, Transporturile susțin că România „nu pierde niciun ban din PNRR” și că nu va returna fondurile deja cheltuite pe segmentele ce au fost scoase din PNRR.
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) Dragoș Pîslaru a anunțat marți că unele segmente din A7 și A8 au fost scoase de la finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), instrumentul financiar gândit de UE pentru relansarea economiilor europene post-pandemie.
Pîslaru nu a precizat despre ce segmente din aceste autostrăzi este vorba, relatează Economedia.
„Sunt segmente de autostradă (care au fost scose din PNRR), nu din progres fizic, ci din probleme de achiziții publice. Căutăm surse alternative de finanțare pentru proiectele prioritare, gen segmentele prioritare din A7 și A8 care nu mai sunt prinse din PNRR”, a declarat ministrul.
El a clarificat că problemele de achiziții se referă la nerespectarea regulamentului european de achiziții publice. „Anumite erate la aceste achiziții nu au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – JOUE”, a precizat Dragoș Pîslaru.
Ministerul Transporturilor: „Nu pierdem niciun ban din PNRR!”
Drept reacție, Ministerul Transporturilor (MT) anunță că România nu pierde niciun euro din PNRR destinat sectorului transporturilor.
„În urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de stat. Mai mult, ajustările financiare necesare – determinate de creșterile de prețuri la materialele de construcție, energie și carburant – vor fi acoperite din fonduri europene, conform prevederilor Ordonanței de Urgență nr. 64/2022”, transmite Ministerul.
Proiectele care rămân finanțate 100% din PNRR sunt:
Infrastructură rutieră:
- Autostrada Moldovei (A7), tronsoanele Focșani – Pașcani;
- Autostrada Lugoj – Deva (A1), secțiunile D și E (tunelurile de la Margina – Holdea).
Infrastructură feroviară:
- Toate cele 4 loturi ale tronsonului CF Cluj – Episcopia Bihor;
- Un lot din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș (Lugoj – Timișoara).
Ce autostrăzi au fost scoase din PNRR
În privința proiectelor care au fost excluse parțial sau total din PNRR, MT „subliniază că nu va fi returnată nicio sumă deja cheltuită. Astfel, România nu va rambursa cei 2,3 miliarde de euro investiți până în prezent în proiectele deja finalizate sau aflate în stadiu avansat de execuție”.
Printre proiectele care au fost scose din PNRR, enumerate de MT:
- Autostrada Buzău – Focșani (A7) – finalizată și deschisă circulației;
- Lotul 1 al Autostrăzii Ploiești – Buzău (A7) – finalizat și dat în circulație;
- Secțiunile Leghin – Moțca și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (A8) – contracte semnate, dar cu lucrări incipiente;
- Secțiunile Nădășelu – Poarta Sălajului (Autostrada Transilvania) – lucrări în curs, termene actualizate de finalizare pentru anul 2026
- Loturile 1, 3 și 4 din tronsonul CF Arad – Timișoara – Caransebeș.
„Toate aceste proiecte vor fi continuate și duse la bun sfârșit prin Programul Transport 2021–2027 sau din alte surse europene, convenite împreună cu Comisia Europeană”, susține Ministerul.
Ministerul se apără și spune că „modificările privind finanțarea prin PNRR nu sunt cauzate de erori administrative sau de slaba gestionare a proiectelor. Schimbările sunt cauzate de anumite necorelări tehnice între sistemul european de achiziții (JOUE) și cel național (SICAP), în special privind vizibilitatea publicării unor erate”.
Ce spune Ministerul Proiectelor Europene: Proiecte de 6,3 miliarde de euro vor fi eliminate din PNRR
Proiecte în valoare de aproximativ 6,3 miliarde de euro nu mai pot fi îndeplinite până în august 2026, astfel că acestea vor fi eliminate din Programul Național de Redresare și Reziliență, unde erau incluse pentru finanțare, a declarat, marți, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), Dragoș Pîslaru. El a precizat că România are termen până la finalul lunii iulie pentru a trimite Comisiei Europene forma revizuită a PNRR.
Marți, ministrul Fondurilor Europene și reprezentanți ai ministerelor care au proiecte finanțate prin PNRR s-au întâlnit cu „șefa” PNRR, Celine Gauer, pentru a continua renegocierea Planului. Mai exact, ca să stabilească ce proiecte râmân finanțate prin PNRR și ce proiecte pierd finanțarea. Ministrul Pîslaru spune, despre discuția care a durat aproximativ trei ore, că „a fost foarte bună”.
„Lista (n.red. proiectelor eliminate) va deveni publică imediat ce vom avea memorandumul de asumare, nu este un secret, dar negocierile sunt încă in derulare. E vorba de toate proiectele care pur și simplu nu au început”, a explicat ministrul.
Întrebat despre ce se va întâmpla cu proiectele scoase din PNRR, dacă șantierele vor fi puse în conservare sau pur și simplu abandonate, Pîslaru a spus că pot fi găsite surse de finanțare alternative, în funcție de prioritizare și de fluxul de numerar.
„Avem mai multe tipuri de stadii. Avem proiecte pentru care sunt semnate doar contractele și nu se întâmplă nimic pe ele. La acele proiecte, evident, mai degrabă închizi contractele și aștepți să vezi altă sursă de finanțare.
Dar avem și proiecte mature, care sunt în implementare și care poate abia au început, dar sunt cruciale pentru modernizarea țării, de exemplu, autostrăzile A7, A8. Deja am vorbit cu Ministerul de Finanțe, Ministerul Dezvoltării. Vom avea un mecanism de prioritizare, să găsim surse alternative de finanțare, avem politica de coeziune, avem fondul de modernizare, avem Banca Europeană de Investiții și veți vedea, trebuie să meargă în paralel. Odată ce clarifici ce intră și ce nu intră pe PNRR, evident trebuie să verifici spațiul fiscal pe care îl ai și cum plasezi toate celelalte proiecte și care e fluxul de numerar. Ce nevoie ai de finanțare în acest an”, a explicat ministrul.
Sursa HotNews








