90% dintre companii nu fac testări ale nivelului de zgomot la locul de muncă
Testarea nivelului de zgomot la locul de muncă reprezintă una dintre componentele esențiale în domeniul securității și sănătății în muncă, prevăzută în Hotărârea de Guvern nr. 493 din 12 aprilie 2007. “Pentru cele mai multe dintre companii, nivelul de zgomot la locul de muncă reprezintă un factor marginal al activității, eventual bifat superficial în momentul în care se fac evaluările interne de medicina muncii pentru angajați. Din studiile noastre, peste 90% dintre companiile care ar trebui să facă o evaluare de zgomot pentru angajați, nu fac o astfel de testare”, declară Bogdan Lazarovici, Director Executiv Enviro Consult.
Nivelul maxim al zgomotului la locul de muncă acceptat de legislația din România este de 87 decibeli. Peste această valoare companiile sunt obligate să ia măsuri speciale. “Cele mai zgomotoase companii sunt din zona construcțiilor, industrie grea sau transporturi. Însă, din experiența noastră, mulți angajați ai unor companii din zona office se confruntă cu problema zgomotului. Pentru zona de birouri, în legislație este prevăzut un maxim de 60 decibeli, însă pentru un angajat care lucrează într-un astfel de mediu, o sursă constantă de zgomot de 57-65 decibeli, timp de 8 ore, reprezintă un factor stresant uriaș. Conform studiilor europene, zgomotul la locul de muncă se află în topul factorilor stresori pentru angajați. Din pacate, în țara noastră, poluarea fonică la locul de muncă este încă un tabu pentru o bună parte din companii, care refuză să accepte că au această problemă”, precizează Bogdan Lazarovici.
Piața evaluărilor de zgomot la locul de muncă este de aproximativ 4 milioane de euro. “Dacă facem o estimare optimistă, piața ar trebui să fie cel puțin 8 milioane de euro. Din păcate încă ne confruntăm cu o abordare a multor companii care nu sunt centrate pe confortul angajatului la locul de muncă și implicit pe randamentul său. Multe dintre acestea preferă să cheltuie bugetele de employers care pe team-building-uri sau alte programe cu valoare de marketing intern imediat. Un proiect de reducere a zgomotului la locul de muncă are un impact pe termen lung, iar rezultatele se regăsesc în sănătatea angajatului și, implicit, randamentul său”, consideră Bogdan Lazarovici.