Mazda sărbătorește cea de-a 10-a aniversare a celui mai vândut model al său prin lansarea Mazda CX-5 2022. Introdus inițial în 2012, CX-5 a marcat începutul unei noi ere, fiind primul model care avea designul Kodo – Soul of Motion. SUV-ul compact s-a vândut în peste 3 milioane de exemplare de atunci, câștigând numeroase premii pe parcurs.
Faceți cunoștință cu designerii cărora li se încredințează sarcina solicitantă de a actualiza aspectul și senzația unui vehicul apreciat la nivel global!
Takanori Tsubaki: Chief Designer
„Cred că spiritul designerilor care caută în interior inspirația autentică, mai degrabă decât să fie îndrumați de alții, este ceea ce conduce evoluția designului Mazda.”
Vezi pe Informateca.ro și Mazda MX-30 îți poate schimba radical opinia despre automobil
Takanori Tsubaki este omul potrivit pentru a discuta despre modificările de design ale celui mai recent CX-5, fiind designerul principal al celei de-a doua generații a modelului, din 2017. Acum designer-șef, el spune că este mândru că designul caroseriei mașinii s-a aliniat cu cele mai recente principii Kodo: a fost suficient de puternic pentru a fi păstrat și a îndeplinit obiectivele de reproiectare, cum ar fi creșterea rezistenței sale asemănătoare SUV-urilor și clarificarea unicității modelului prin crearea a trei noi niveluri de echipare CX-5.
Designul auto a fost cariera perfectă pentru Tsubaki. Îi place să deseneze și a fost întotdeauna atras de mașinile sport. A început să lucreze pentru Mazda după ce a văzut modelele MX-5 și RX-7. Pentru Tsubaki, aceasta era o companie care putea proiecta genul de mașini pe care le admirase dintotdeauna.
Discutând despre influențele sale de design și despre ceea ce a ajutat la inspirarea designului mai puternic, dar mai simplu al celui mai nou CX-5, Tsubaki vorbește despre lucrul în Europa. A fost atras de designul scandinav al unor elemente precum piese de mobilier daneze și articole din sticlă suedeze și finlandeze. Și el a observat că astfel de creații au aceleași calități de funcționalitate, simplitate extremă și frumusețe în formă găsite și în meșteșugurile japoneze. El înțelege că este o valoare comună, la nivel global, a frumuseții.
„Fiecare designer caută în interior inspirația autentică, mai degrabă decât să se bazeze pe direcții de la ceilalți”, spune el. Dar vorbește și despre obiectivele lor comune de design, inclusiv îmbrățișarea unui concept minimalist, un aspect important al Kodo. „Manipularea luminii și umbrelor este o tehnică obișnuită în artele japoneze, precum picturile noastre cu cerneală, care exprimă densitatea contrastantă a umbrelor fără a se baza pe linii. Cred că puteți simți acest lucru în felul cum a fost modelat CX-5. De data aceasta, am încorporat estetica noastră minimalistă în întreaga caroserie a mașinii, o nouă expresie a designului Kodo.”
Aira Matsumoto: Colour/Material Designer
„Abilitatea de a găsi echilibrul precis între materialele dintr-un spațiu vine din spiritul esențial al măiestriei.”
Aira Matsumoto a ales să devină designer pentru a rezolva probleme. S-a alăturat echipei Mazda după ce a văzut conceptul RX-Vision la Salonul Auto de la Tokyo și s-a simțit profund mișcată de căutarea companiei de a modela, colora și textura la niveluri de obicei necunoscute în produsele industriale. „Designul mi-a oferit un rol plin de satisfacții în care eforturile mele sunt apreciate de clienți.”
CX-5 se bucură de o mare popularitate pentru designul său bine șlefuit. În calitate de designer de culori, Matsumoto „a vrut să facă modelul și mai atractiv prin modificările minore aduse acestei noi versiuni și să îmbunătățească coordonarea dintre interior și exterior”. În cazul variantei Newground, ea a lucrat pentru a obține un pachet de elemente care să pară noi, păstrând în același timp calitățile cunoscute Mazda. Cum? Prin echilibrarea noii culori cu accente lime cu simplitatea și puterea designului interior existent.
Matsumoto observă că noile idei de design provin adesea din obiecte de zi cu zi care aparent nu au o legătură cu zona auto și dezvăluie că inspirația pentru designul modelului CX-5 a venit din îmbrăcămintea sport și pantofii sport, în timp ce noua culoare exterioară — Zircon Sand Metallic — a fost inspirată de nisipul unei matrițe de turnare.
„Spiritul maeștrilor japonezi ne inspiră atât să găsim echilibrul între materialele dintr-un spațiu dat, cât și să luăm în considerare lucruri precum înălțimea soarelui de vară sau senzația de zi înnorată atunci când realizăm materiale din care sunt fabricate mașinile.”
Takafumi Shimada: Modelator cu lut
„Pentru a obține o expresie consecventă de design, am încorporat în modelarea noastră subtilitățile generate de schimbările luminii.”
Takafumi Shimada s-a ocupat de modelarea exterioară din lut de când primul model Mazda CX-5 a fost lansat în urmă cu un deceniu. Pentru această actualizare a modelului, el s-a străduit să elimine liniile străine, precum și să surprindă mișcarea texturii suprafeței și modificările intensității luminii și umbrelor, creând ceea ce el numește o „expresie tridimensională mai avansată și mai profundă, dar fără a compromite detalii”. Designul rezultat se simte lucios, păstrând în același timp duritatea formelor. Filosofia minimalistă Mazda inspiră un nivel de modelare nemaivăzut până acum, rafinând suprafața caroseriei chiar și cu grosimea unei coli de hârtie.
Shimada a devenit modelator datorită interesului de-a lungul vieții pentru mașini și stil și se inspiră din excursiile cu bicicleta – unde apreciază simțul japonez de „frumusețe și energia ascunsă a luminii și umbrei” – precum și din expresiile statuilor istorice descrise cu modificări subtile de lumină. Shimada spune că include aceste noi perspective și descoperiri în designul mașinilor.
El crede că numai mâinile omului pot atinge adevărata excelență, apreciată în timp, a modelării cu precizie japoneză. Mazda promovează o atitudine de învățare care încurajează modelatorii să se provoace constant ca să evolueze. „Odată cu dezvoltarea lui CX-5, m-am provocat din ce în ce mai mult cu sarcini mai dificile. Vreau să mă dedic în continuare acestui lucru, știind că va duce atât la creșterea personală, cât și la creșterea spiritului designului Kodo. Cred că modelarea avansată întruchipează un sentiment de tensiune, chiar și pe o suprafață moale.”
Vezi pe Casoteca.ro O “Mazdă” pentru doamnele şi domnişoarele cu stil
Akitomo Hara: Interior Designer
„Bineînțeles, vreau să fac lucruri care sunt atât ușor de folosit, cât și frumoase. Cred că datoria mea este să fac oamenii fericiți.”
Akitomo Hara își amintește cât de frumos era să călătorești în locuri diferite când era copil. Dar i-a plăcut mai ales libertatea de alegere a unei destinații pe care o ai când conduci o mașină. „Am venit la Mazda deoarece era cel mai bun loc pentru a face mașinile în care voiam să merg”, spune el.
Hara a supravegheat reproiectarea și fabricarea materialelor pentru portbagaj și spațiile de depozitare interioare ale noului CX-5. Prima generație a mașinii avea o capacitate considerabilă de bagaje, iar generația următoare a îmbunătățit textura materialelor. Dar la acest nou model, Hara spune: „Am urmărit să dezvolt în continuare conceptul Mazda de spațiu combinat cu ușurința utilizării și aspectul frumos. Îmbunătățirile includ mult mai mult spațiu de depozitare sub podea și o zonă plată a portbagajului atunci când scaunele sunt pliate, ceea ce este ideal pentru transportul articolelor voluminoase. „Am îmbunătățit foarte mult funcționalitatea portbagajului. Este rar să faci îmbunătățiri atât de extinse într-un model revizuit. Actualizarea este de fapt mai dificilă decât începerea unui nou design de la zero”, explică el.
Faptul că a crescut într-o casă japoneză veche de peste 100 de ani l-a ajutat pe Hara să aprecieze frumusețea atemporală, realizată manual. Se străduiește să facă mașini care să fie atât sincere, cât și rezistente. Ca designer de spațiu, Hara se inspiră din observarea spațiilor arhitecturale sau a trenurilor, în timp ce schițarea acestora îi permite să identifice elemente importante de design. El crede că popularitatea lui CX-5 provine din „onestitatea și simplitatea” acestuia, menționând că scopul său este întotdeauna să îmbine frumusețea și funcționalitatea. „Este idealul cu care am crescut.”
Yasuyuki Murata: Modelator digital
„Sunt binecuvântat să lucrez cu designeri și modelatori care răspund la ideile mele cu sfaturi și feedback încurajatoare.”
Yasuyuki Murata descrie că și-a căutat o carieră ca modelator la Mazda, după ce „a fost fermecat la vederea unei Mazda MX-5 strălucitoare la un colț de stradă”. Acum el este șeful modelării digitale pentru designul exterior CX-5, de la modelarea caroseriei până la schițele din diferite unghiuri. Echilibrând idealurile și cerințele cu frumusețea în design, el a lucrat pentru a crea un aspect care să „sublinieze senzația de masă în timp ce exprimă puterea și duritatea unui SUV”.
Întrebat de unde își ia inspirația, Murata menționează multe surse, spunând că vorbește zilnic cu modelerii de lut și alți designeri, merge la muzee, se uită la schițe, modele și date și chiar găsește inspirație în discuțiile de zi cu zi. „Simt prezența spiritului artizanal japonez atunci când creez o mașină, până la cel mai mic detaliu. Există un spirit de cooperare la Mazda de a rafina lucrurile și de a le îmbunătăți. În mediul pe care Mazda l-a cultivat, încercăm continuu să perfecționăm lucrurile și să le facem chiar mai bune decât înainte.”