Noul Ford Focus este chiar nou. Versiunea anteroară, după ce ma mers mai bine de 1000 de km cu noul Ford Focus, mi-a oferit brusc senzaţia de maşină foarte bătrână. Am avut norocul să compar mere cu mere sau pere cu pere, pentru că atât maşina de test, cât şi vechiul Ford Focus au avut sub capotă acelaşi propulsor de 1.6 litri şi aceeaşi transmisie manuală în 5 trepte.
Dincolo de uşurinţala manevrare îmbucurătoare pentru un Ford Focus, dar şi pentru orice alt brand auto, noul Focus mai oferă şoferului şi pasagerilor un nivel de zgomot foarte scazut în habitaclu. La deplasarea cu 100 de km/h zgomotul din interiorul maşinii, impropriu numit zgomot, provine în mai mare măsură de la roţi, decât de la motor. M-am gândit că maşina este mai bine antifonată. O fi! Cert este însă că şi din afara maşinii zgomotul produs de motorul noului Ford Focus este mai scăzut decât în cazul modelului anterior.
Aşadar, propulsorul de 1.6 litri şi cei 105 de Cp ai săi este acum puţintel mai puternic, vechiul model dispuând de doar 99 de Cp, dar şi sensibil mai silenţios. Totuşi, nici zgomotul, nici uşurinţa în manevrare nu fac la noul Ford Focus cât face rezultatul discuţiei despre consum. La finalul a 1000 de km de test displayul computerului de bord mi-a arătat o medie de 5.7 litri la sută, fapt ce este cu adevărat notabil. „Consum de diesel, frate!” dacă ar fi să-l citez pe unul dintre colegii mei care au vazut „pe viu” informaţia. Despre displayul amintit mai sus, aici e vorba de cel aflat între ceasurile din bord, aş comenta că e relativ depăşit, trăim doar în epoca led-ului.
Pe variantele mai scumpe, Titanium de exemplu, Ford renunţă la displayul de pe varianta de intrare şi oferă un tft de zilel noastre. Dar asta pentru pretenţioşi! Pentru cei şi mai pretenţioşi, Ford s-a gândit să schimbe şi consola centrala, „marcă proprie”, cu una de la Sony. Aceasta din urmă, consola, arată cu adevărat pretenţios. De altfel, am văzut-o şi pe modelul Ford B-Max odată cu lansarea sa oficială de la Palatul Parlamentului, mai precis din Muzeul de Artă Contemporană.
Trebuie să mă întorc la condus pentru că ar trebui clarificate condiţiile în care se poate obţine un consum de doar 5.7 litri la suta de km într-un Ford Focus. Este vorba de un stil de condus, să-i zicem, ecologic. Cum se conduce ecologic? Urmărind indicaţiile de pe ecranul dintre ceasurile de pe bord. Deşi atipic pentru marea majoritate a şoferilor, asta înseamnă că trebuie să schimbi treptele pe la 1800 de ture. Adică atunci când majoritatea soferilor se pregătesc să scoată ce e mai bun dintr-un motor şi accelerează.
Ei bine, dacă te obişnuieşti cu un astfel de stil de condus, „de moş”, atunci poţi să atingi un consum de motor diesel pe acest propulsor, clasic deja, de 1.6 litri.
Dar Ford Focus nu se limitează la această motrizare, ba dimpotrivă, are de toate. În gama propulsoarelor care consumă benzină noul Focus pune la dispoziţia doritorului propulsorul de 1.6 litri cu 85, 105 cuplate la o cutie în 5 trepte şi 125 sau 150 de Cp pentru acesta existând transmisii în 6 trepte, manuală şi automată.
Pentru cei interesaţi de motorină există un propulsor TDCi care produce 95 sau 115 Cp şi mai marele diesel de 2.0 litri capabil să genereze 140 de CP. Pentru propulsoarele diesel Ford oferă doar transmisii în 6 trepte.
Cât costă un Focus? Pentru cele pe benzină preţul începe de la aproximativ 16 mii de euro şi ajunge la puţin peste 20 de mii de euro pentru variantele de serie. Dieselul pleacă de la 18 mii de euro şi ajunge la peste 22 de mii de euro. La aceste preţuri, pentru varianta în 5 uşi se mai adaugă 250 de euro pentru sedan şi 500 de euro pentru modelul break.
Dacă introducem în ecuaţie un consum de benzină de până în 6 litri, atunci părerea mea este că dieselul devine o afacere mai puţin bună decât benzina. Dar asta rămâne să decidă fiecare pentru el!