Ce decizie a luat România pentru indrustia auto

0
342

Statele membre UE au votat luni în Consiliul UE poziția privind proiectul de standarde de poluare a vehiculelor, cunoscut sub numele de Euro 7, reducând semnificativ propunerea inițială a Comisiei, într-o aparentă încercare de a asigura competitivitatea industriei auto europene, transmite Euractiv.

România s-a numărat printre cele opt state UE unite în așa-numitul ”front al responsabilității”, state care s-au opus unor standarde antipoluare dure, care ar fi crescut semnificativ costurile mașinilor.

Automobile

În ciuda sprijinului puternic pentru textul de compromis diluat din partea marilor țări producătoare de automobile, precum Italia și Franța, care au invocat costul inechitabil pentru industrie al unor limite de poluare mai stricte, Germania, liderul industriei auto din blocul comunitar, a refuzat să susțină poziția negociată de președinția spaniolă, scrie Euractiv.

Ședința Consiliului UE (Competitivitate de la Bruxelles) a fost precedată ce o întâlnire între reprezentanții celor 8 țări ale ”frontului responsabilității”: Italia, Franța, Cehia, Bulgaria, Polonia, România, Slovacia și Ungaria. Acestea au elaborat un document comun transmis Președinției Consiliului UE și Comisiei în luna mai, în care proiectul din regulamentul euro 7 privind reducerea emisiilor auto era definit ca fiind nerealizabil, potrivit agenției italiene ANSA.

Secretarul de stat al Partidului Verzilor din Germania, Sven Giegold, a menționat lipsa de ambiție a propunerii Consiliului, menționând că normele sunt „sub nivelul actual al tehnologiei” și că, dacă poziția Consiliului ar fi adoptată, Europa ar rămâne în urma standardelor internaționale privind calitatea aerului.

Giegold s-a plâns, de asemenea, de faptul că în lege nu a fost inclusă o dispoziție privind combustibilii electronici fără emisii de dioxid de carbon, menționând că o cale legală pentru automobilele care funcționează numai cu combustibili sintetici este „foarte importantă pentru Germania”.

Președinția spaniolă, care a fost însărcinată cu găsirea unui compromis pe care majoritatea statelor membre să îl poată susține, a salutat acordul ca fiind „un acord care oferă „niveluri realiste de emisii pentru vehiculele din următorul deceniu, ajutând în același timp industria noastră să facă saltul definitiv către mașini nepoluante în 2035”.

De-a lungul dezbaterii, țările care s-au opus măsurilor mai stricte au opinat că forțarea companiilor auto să retehnologizeze motoarele cu combustie pentru a respecta standarde mai stricte ar distrage fonduri de la tranziția necesară către vehiculele electrice, crescând în același timp costul noilor mașini pe benzină și diesel pentru consumatori.

Martin Kupka, ministrul transporturilor din Cehia, țară în care peste o jumătate de milion de persoane au locuri de muncă legate de sectorul auto, a salutat textul Consiliului, argumentând că propunerea inițială a Comisiei era „nerealistă și pur și simplu imposibil de pus în aplicare pentru noi”.

Kupka a susținut că, dacă UE ar fi de acord cu măsuri prea puternice, ar putea „pune în pericol sectorul auto [european] la nivel mondial”.

În mod similar, Franța a susținut textul, afirmând că este necesar „să se găsească un echilibru între sănătate și competitivitate, accesibilitate și capacitatea cetățenilor de a se deplasa”.

Cei care au respins textul Consiliului au pus accentul pe impactul asupra sănătății al poluării generate de autovehicule, cum ar fi PM10, PM2,5 și NOx, citând impactul calității scăzute a aerului asupra comunităților urbane.

Danemarca a calificat textul de compromis drept „o oportunitate irosită” de a păstra sănătatea europenilor, adăugând că este o greșeală ca Europa să renunțe la poziția sa în stabilirea standardelor globale.

„Să ne amintim că alegerile noastre de astăzi modelează viitorul industriei noastre și al mediului nostru. Acestea fiind spuse, mă voi abține”, a declarat reprezentantul Țărilor de Jos.

Într-o intervenție critică, ministrul irlandez Dara Calleary a descris propunerea ca fiind „o variantă a Euro 6, mai degrabă decât un Euro 7 complet nou”.

Acordul de luni va forma acum poziția de negociere a Consiliului în cadrul discuțiilor cu Parlamentul European.

Conform poziției Consiliului, limitele de poluare pentru autoturisme și camionete ar rămâne, în esență, la fel ca în cadrul Euro 6, standardele în vigoare în prezent. Limitele pentru vehiculele grele vor fi reduse, iar condițiile de testare vor fi ușor ajustate.

Luând cuvântul la începutul discuției Consiliului, Thierry Breton, comisarul pentru piața internă, a declarat delegaților că poziția de compromis a Consiliului este „binevenită” de către Comisie, în ciuda abaterilor de la propunerea inițială.

Comisarul, care este un critic deschis al deciziei de interzicere a vânzării de mașini noi pe benzină și diesel începând cu 2035, a declarat că sectorul auto european trebuie să depună eforturi pentru a contracara concurența din partea Statelor Unite și a Chinei.

El a citat trei obiective-cheie pe care statele membre trebuie să le aibă în vedere atunci când decid poziția lor cu privire la Euro 7: îmbunătățirea calității aerului, menținerea competitivității și punerea pe șosele a unor mașini curate la prețuri accesibile.

ONG-ul ecologist Transport & Environment (T&E), care militează de mult timp pentru un Euro 7 mai puternic din motive de sănătate, a fost – așa cum era de așteptat – descurajat de poziția Consiliului, calificând-o drept „un dezastru pentru calitatea aerului”, care pune „profiturile record ale producătorilor de automobile înaintea sănătății oamenilor”.

„În loc să reducă poluarea, această decizie va transforma mașinile poluante Euro 6 de astăzi în vehicule „curate” Euro 7″, a declarat Anna Krajinska, manager pentru emisii de vehicule și calitatea aerului la T&E.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Pentru a aproba comentariul dumneavoastră, vă rog să efectuaţi următorul calcul: *