Eventualele probleme legate de cash-flow cu care se pot confruntacompaniile in 2017, pot fi evitate prin aplicarea unor masuri simple in contabilitate, dar si a unor reguli legate de disciplina financiara. „Anul 2016 a decurs fara prea multe probleme financiare pentru companiile romanesti, situatia generala fiind oarecum stabila. Totusi, nu ar trebui uitati anii 2009-2010, cand multe companii s-au confruntat cu probleme de cash-flow, nu neaparat din cauza crizei, ci de cauza indisciplinei financiare si a nerespectarii unor reguli elementare de management”, declară Bogdan Rosu, director general Next Capital. Sfaturile de mai jos pot ajuta companiile, mai ales pe cele mici si mijlocii, sa isi imbuntatateasca managementul financiar in 2017.
- Solicitati de la contabilitate situatia tututor contractelor si actelor aditionale pentru facturile emise in ultimul an. Pe langa faptul ca aceasta este o operatiune care va pune ordine intre contracte din punct de vedere legal, puteti re-verifica si alte informatii, cum ar fi termenele de plata stabilite contractual. Daca se va pune problema renegocierii unor contracte cu clientii, pentru anul urmator, incercati sa obtineti macar micsorarea termenelor de plata, daca valorile contractuale sau alte conditii comerciale nu vor putea fi renegociate. “Pentru 2017 ar trebui sa va programati acest exercitiu de informare asupra situatiei contractelor macar o data la 6 luni, daca timpul nu va permite sa o faceti trimestrial”, precizeaza Bogdan Rosu.
- Analizati urgent situatia facturilor emise si neincasate, chiar pana la sfarsitul anului. Daca sunt clienti cu intarzieri de peste 30 de zile, acestia trebuie contactati si instiintati asupra intarzierilor, astfel incat sa puteti si agrea un termen de plata ferm. “Dupa perioada de Sarbatori, firma dumneavoastra va trebui sa fie inclusa pe lista de prioritati la plata. Nu lasati aceste situatii sa se rezolve de la sine, chiar daca aveti incredere ca clientul cu care colaborati de multi ani isi va onora in cele din urma obligatiile. Este posibil sa aiba o situatie financiara care se inrautateste, iar la un moment dat sa ii fie prea dificil sa mai plateasca aceste facturi. In plus, perpetuarea situatiilor de acest tip se poate transforma intr-o cutuma, iar clientul poate ajunge sa considere ca e firesc si acceptabil sa intarzie platile catre dumneavoastra, din moment ce nu actionati”, explica Bogdan Rosu. Pentru 2017, programati-va sa solicitati lunar de la departamentul financiar-contabilitate-credit control fise privind situatia platilor clientilor din portofoliu.
- Atunci cand semnati contracte noi, aveti grija sa includeti si penalitati consistente pentru intarzierele la plata. Viitorii clienti vor intelege mai bine importanta acestui aspect pe care trebuie sa il comunicati din punct de vedere formal prin actul care pune bazele colaborarii.
- Atentie la cheltuieli! Daca anul 2016 a fost unul care nu a generat probleme majore in ceea ce priveste cash-flow-ul companiilor, anul 2017 poate fi imprevizibil. Din acest motiv, cheltuielile ar trebui adaptate in functie de nivelul incasarilor lunare, fara a depasi un anumit barem. “Managementul rational al cheltuielilor poate fi o resursa foarte buna pentru mentinerea unui cash-flow constant pozitiv. Si asta nu inseamna, “tăierea cheltuielilor”, ci doar o administrare mai atenta a acestora. Din acest motiv, managementul cheltuielilor este o activitate delicata, care nu trebuie sa afecteze activitatea sau dezvoltarea companiei”, considera Bogdan Rosu.
- Cautati in permanenta surse noi de finantare pentru proiectele care implica dezvoltarea companiei. Chiar daca situatia economica nationala si internationala poate merge intr-o directie sau alta, asta nu inseamna ca nu exista nenumarate oportunitati de dezvoltare. Investitiile bine calculate realizate din surse sigure, vor fi cu cartile castigatoare ale economiei din anii urmatori. “Oricum ati face aceste investitii, calculati-le astfel incat sa nu va afecteze cash-flow-ul actual, adica sa nu finantati proiecte pe termen lung, cu surse de bani pe termen scurt (cash). Pentru capital circulant cautati solutii financiare pe termen scurt, iar pentru investitii semnificative cautati solutii de creditare pentru investitii”, adauga Bogdan Rosu.
- Monitorizati-va permanent portofoliul de clienti. Oricand pot aparea probleme, daca unii dintre acestia intra in situatii financiare dificile. La randul lor, clientii dumneavoastra pot avea si ei probleme de cash-flow, putand fi, la un moment dat, in situatia in care sa nu poata plati, sau chiar sa intre in incidenta de plata. Asigurati-va prin banca dumneavoastra ca primiti periodic si in timp util orice informatie privind intrarea clientilor in Centrala Incidentilor de Plati. Acesta poate fi un semn foarte serios ca mai pot urma si alte evolutii negative, deci trebuie sa va incasati facturile cat mai repede si sa va reduceti limitele de credit pe care le oferiti acestora, ca masuri de precautie.
Sursă foto: www.bucurestifm.ro