Primăria Capitalei a pus pe site primele planuri, pe unde ar putea trece tramvaiul prin Piața Unirii, bucata de 900 de metri care va conecta liniile care vin din Rahova cu cele care vin din Pantelimon. Propunerea proiectanților, în faza inițială a Planului Urbanistic Zonal care stabilește traseul, este ca tramvaiul să ocolească parcul din centrul Pieței, câte un fir pe fiecare sens de circulație. Asociația Metrou ușor propune însă ca tramvaiul să treacă pe ambele sensuri, pe marginea parcului, apoi pe bucata de spațiu verde dintre parc și Hanul lui Manuc.
Acum, Piața Unirii este ca un imens sens giratoriu pentru mașini. Linia de tramvai care vine din Rahova se oprește la baza Dealului Mitropoliei. Tramvaiele care vin dinspre Colentina și Pantelimon au capătul la Piața Sfântul Gheorghe și Piața Sf. Vineri.
Faptul că liniile care vin din E orașului nu au fost conectate cu cele care vin din S-V este considerat de specialiștii în mobilitate urbană una dintre cele mai mari erori.
Extinderea tramvaiului în Piața Unirii a fost prevăzută în planul de mobilitate al orașului, însă până acum nimeni nu s-a ocupat de asta.
Acum, Primăria Capitalei a inițiat proiectul de extindere a liniei de tramvai prin Piața Unirii, iar pe site au fost publicate primele planuri ale Planului Urbanistic Zonal care stabilește pe unde va trece linia de tramvai.
Propunerea este ca linia de tramvai să vină de la Piața Sfânta Vineri, pe bd. Coposu, apoi sensul care merge spre Rahova să ocolească parcul pe lângă Hanul lui Manuc și să ajungă unde este acum capătul liniei 32, la baza Dealului Mitropoliei, pe bd.
Regina Maria. Pe sensul celălalt, linia va fi extinsă de la baza Dealului Mitropoliei, pe lângă parc, prin fața Magazinului Unirea și apoi pe bd. Corneliu Coposu. Proiectul este realizat de Metroul SA.
Asociația Metrou Ușor propune însă un alt traseu prin Piața Unirii, liniile de tramvai pentru ambele sensuri să treacă pe marginea parcului, apoi pe bucata de spațiu verde dintre parc și Hanul lui Manuc pe motiv că în această variantă ar fi mai puține conflicte de trafic.
Pentru a nu afecta spațiu verde, propunerea asociației este ca linia să fie înierbată.
Asociația mai propune în fața Hanului lui Manuc două conexiuni între stația de tramvai și metrou, dar și două stații de tramvai și autobuz între Parcul Unirii și blocurile de locuințe de pe bulevard.
- „Propunem realizarea unor pasaje directe de corespondență între peroanele tramvaiului și stația de metrou Piața Unirii (ambele magistrale), implementând modelul de succes de pe linia 41, de la Crângași și Parc Drumul Taberei.
- În plus, se are în vedere îmbunătățirea conexiunilor prin realizarea a două stații de tramvai în Piața Unirii: una pe latura nordică (zona „Hanul lui Manuc”, pentru accesul facil la Magistrala 2) și alta pe latura vestică (zona Palatului de Justiție, pentru accesul facil la Magistrala 1 și Magistrala 3).
- Astfel, deservirea ambelor stații de metrou va fi posibilă fără aglomerarea pasajului de corespondență actual, care este deja suprasolicitat la orele de vârf. Călătorii vor putea să coboare din tramvai direct în stația dorită de metrou, fără a parcurge traversări inutile pe la suprafață sau prin pasajul de corespondență”, au explicat reprezentanții Asociației pe pagina de Facebook.
Asociația mai propune configurarea buclei de întoarcere existente din Piața Unirii și posibilitatea pentru liniile care vin din sud de a întoarce la Piața Sf. Vineri și / sau Piața Sf. Gheorghe. „Astfel, se va putea asigura traversarea pieței cu tramvaiul din toate direcțiile, permițând corespondențele cu liniile de autobuz și metrou”, spun reprezentanții asociației.
Primăria Capitalei a atribuit la începutul acestui an contractele pentru elaborarea studiilor de fezabilitate pentru extinderea infrastructurii de tramvai cu 15 km, în zona Piața Unirii, între Bd. Chișinău şi str. Alexandru Anghel, în zona Băneasa și în Bucureștii Noi. Elaborarea studiilor de fezabilitate durează 9 luni și costă peste 7,6 milioane lei fară TVA.
Concret, Primăria Capitalei are în plan să extindă infrastructura de tramvai în următoarele zone:
- În Piața Unirii, cu aproximativ 0,9 kilometri în Piața Unirii. Mai exact se va lega linia de tramvai 32, de la poalele Dealului Mitropoliei, cu linia de tramvai 21, spre strada Sfânta Vineri. Studiul de fezabilitate va fi făcut de METROUL S.A., valoarea acestuia fiind de 1.041.050 lei fără TVA, iar termenul de elaborare este de 9 luni.
- Între zona de sud-est și cea de nord-est a Bucureștiului, cu aproximativ 10,8 kilometri, între Bd. Chișinău şi str. Alexandru Anghel prin Bd. Nicolae Grigorescu – Str. Iuliu Hațieganu – Șos. Vitan-Bârzeşti – Str. Sergent Ion Iriceanu – Str. Turnu Măgurele – Str. Luică. Studiul de fezabilitate va fi elaborat de METROUL S.A., valoarea fiind de 3.977.000 lei fără TVA, iar termenul de elaborare este de 9 luni.
- Între str. Grațioasa şi complexul comercial Băneasa, cu 1,4 km. Studiul de fezabilitate va fi elaborat de Intergroup Engineering S.R.L., valoarea fiind de 1.276.041,67 lei fără TVA, iar termenul de elaborare este de 9 luni.
- Între bucla de întoarcere din str. Mezeş şi complexul comercial Colosseum, cu 1,6 km. Studiul de fezabilitate va fi realizat de Intergroup Engineering S.R.L., valoarea fiind de 1.460.416,67 lei fără TVA, iar termenul de elaborare este de 9 luni.